Qua opdrachten vond ik dit een ijzersterke aflevering. Daarom iets minder storend dat ik dit al gezien had in de Vlaamse versie. Dat is nu eenmaal zo en snap ook dat ze succesvolle elementen overnemen. Ook al is dat juist bij dit format jammer.
Toch ben ik kritisch na deze aflevering. En wel om de volgende redenen
- De extra passagier komt in onze versie pas een aflevering later aan boord. Hij zit dus meteen bij de laatste 6. Dat vind ik nogal wat. Slovenië was ook geen noodzakelijke setting hiervoor. Dit had dus ook prima in aflevering 2 of 3 gekund lijkt me.
- De hints. Aflevering 1 en 2 zaten echt sterk in elkaar qua hints en misleidingen. Super. Maar de hints naar Slovenië waren superduidelijk (vlag en I love Slovenia). De eerste hint op de landingsbaan overigens ook. Dat is letterlijk het wapen van het land. En tussendoor zaten er vrijwel geen hints. Beer misschien (want die leven vrij veel in Slovenië), maar die is dan weer niet genoemd.
En wanneer is iets een misleiding? Met de sound of music was immers niks mis toch? Hoe kunnen de kandidaten dan weten dat Oostenrijk fout is? Ook de hoeveelheid hints liet te wensen over. En hoe kon ik (als kijker) ineens Ljubljana weten? Laat staan de kandidaten. Ik ben daar geweest en dat ligt totaal niet meer in de Alpen zoals het hele gebied rond de Triglav waar het midelste gedeelte van de aflevering zich afspeelde.
- Zoals in het spoilertopic (?) al besproken:
De sterrenbeeldkaart zit me ook dwars. Uiteraard is zoiets lezen op eigen risico, maar het mee-raden en speuren is er daardoor af. Zonde dat in Afl1 zo'n mega hint te zien is. Volgende week Venetië en daarna door naar de Balkan. Daar ben ik overigens wel nieuwsgierig naar, want daar ben ik een maand geleden nog geweest. Ik herkende al een meer in de intro van elke aflevering
.
- Dirk had wat mij betreft direct gediskwalificeerd mogen worden. Hij ligt er nu natuurlijk ook uit, maar illegaal de eind locatie verkrijgen vind ik een no go. Misschien ook een 'blunder' van de productie. Die kunnen bij zo'n opdracht toch ook toe zien dat er 'vals' gespeeld wordt? En ingrijpen? Dat zou Dirk zelf ongetwijfeld ook prettiger gevonden hebben.
- Monaco een Alpenland noemen vond ik ook discutabel haha, maar ze zitten wel in de Alpenconventie. Dus vooruit.
De groep komt wel lekker los en is ook zonder Mohamed leuk. Daar ben ik blij mee!